Strona główna   Aktualności  

Aktualności

29-08-2017
Czas jako kategoria językowo-kulturowa w polszczyźnie - Joanna Szadura
okladka_Czas jako kategoria_SzaduraO czym jest ta książka? Na pewno nie jest o czasie ujmowanym jako wielkość fizyczna. Jest o człowieku i o tym, jak człowiek czas rozumie, jak go przeżywa, mierzy, segmentuje, ocenia, jak wpisuje weń swoje życie. Traktuje o czasie jako „nieuniknionym fakcie życia społecznego i istnienia kulturowego” – ujmowanym jako kluczowa kategoria kulturowa, na której nadbudowana została tożsamość każdej wspólnoty. Mówi o czasie społecznym, polskim, związanym z różnymi obszarami naszego bycia w świecie – regulowanym rytmami natury, rytmem biologicznym życia człowieka oraz związanym z historią i tradycją. Czasie, którego rozumienie zostało zakodowane w zwyczajach, obrzędach oraz języku.
29-08-2017
La dynamique du systéme des pronoms personnels en moyen français: example des textes de Christine de Pizan - Małgorzata Posturzyńska-Bosko
okladka_La Dynamique_PosturzynskaZawartości monografii dobrze odpowiada tytuł. Chodzi o naszkicowanie obrazu systemu zaimków osobowych takiego, jaki funkcjonował w średniofrancuskim i który znany jest w bardzo ogólnych zarysach. Odpowiedzieć na pytanie o to, jak ten obraz wyglądał w szczegółach - oto cel, który sobie postawiła Małgorzata Posturzyńska-Bosko. [...] Należy podkreślić, że Autorka udowodniła, iż dysponuje doskonałym warsztatem filologicznym, co w naszych czasach staje się rzadkością zwłaszcza wśród badaczy polskich.[...] Stwierdzam, że monografia dr Posturzyńskiej-Bosko reprezentuje dobry poziom naukowy, porusza zagadnienia ważne dla historii języka francuskiego, proponuje precyzyjna analizę tekstów Christine de Pizan przeprowadzoną zgodnie z regułami sztuki i podsuwa oryginalne spostrzeżenia. [Prof. dr hab. Krzysztof Bogacki, Uniwersytet Warszawski]
29-08-2017
Uczeń z autyzmem - Anna Prokopiak
okladka_Uczen z autyzmem_ProkopiakMonografia adresowana jest - jako pomoc i inspiracja - do dyrektorów szkół, kadry nauczycieli i specjalistów, pracowników kuratoriów oświaty, organów prowadzących, jak również rodziców dzieci i młodzieży z autyzmem oraz wszystkich zainteresowanych problematyką rozwoju potencjału uczniów z autyzmem w procesie edukacji.
29-08-2017
Kultura w świecie luster. Niepowtarzalność i multiplikacje w literaturze XX i XXI wieku
okladka_Kultura Niepowtarzalnosc_TrykszaTom Kultura w świecie luster. Niepowtarzalność i multiplikacje w literaturze XX i XXI wieku jest próbą przyjrzenia się kategorii oryginalności, ale i przeciwnie: odbicia, multiplikacji w wielu różnych znaczeniach, na odmiennych płaszczyznach. Zbiór składa się z dwóch części: pierwszej, poświęconej poezji, drugiej – znacznie obszerniejszej – prozie. Teksty reprezentują bardzo różnorodną tematykę, zarówno w obrębie bloku poświęconego liryce (od artykułów o poetach klasycyzujących, jak Adam Zagajewski, po cyberpoezję Brombosza), jak i epice (od analiz wysokiej prozy Hanny Malewskiej, poprzez współczesne kryminały, po interpretacje budzących kontrowersje powieści Michała Witkowskiego, określanego jako enfant terrible współczesnej prozy). Artykuły pisane są z bardzo różnych metodologicznie perspektyw badawczych (znajdziemy tu tradycyjne analizy i interpretacje liryki, lekturę poezji jako „dzieła otwartego” w ujęciu Eco, w wielu pracach ważnym narzędziem interpretacyjnym okazał się klucz intertekstualny czy (auto)intertekstualny, nie brakło również przywołań klasycznej poetyki Arystotelesa i rozważań w duchu psychoanalizy Lacanowskiej). Niektóre teksty więcej miejsca poświęcają kwestiom teoretycznym, inne skupiają się na eksplikacji znaczeń. Całość stanowi punkt wyjścia do inspirującej dyskusji o korzyściach i zagrożeniach, wynikających z Bloomowskiego „lęku przed wpływem”. [z recenzji dr hab. Marzeny Woźniak-Łabieniec profesor nadzwyczajnej Uniwersytetu Łódzkiego]
29-08-2017
Turystyka w edukacji historycznej i obywatelskiej
okladka_Turystyka w edukacji_AuszTurystyka inspirowana kulturą, a zwłaszcza turystyka historyczna, budzi coraz większe zainteresowanie ze strony organizatorów i animatorów edukacji. Posiada on bowiem potężny potencjał dydaktyczno-wychowawczy. Turystyka jako element edukacji uatrakcyjnia ją. Odwołuje się do wielu różnych źródeł poznania i doświadczania świata, przez co rozszerza i uwiarygadnia wiedzę. [Redakcja]
29-08-2017
Ku antropologii procesualnej. Dyfuzjonizm brytyjski przełomu XIX i XX wieku - Maciej Rajewski
okladka_Ku antropologii_RajewskiKsiążka Macieja Rajewskiego jest pierwszym w polskim piśmiennictwie naukowym opracowaniem poświęconym dokonaniom badaczy brytyjskich reprezentujących orientacje dyfuzjonistyczną w antropologii kultury. Bez wątpienia wypełnia ona istotna lukę w naszej wiedzy z zakresu historii myśli antropologicznej przełomu XIX i XX wieku. Autor podejmuje ambitna próbę „krytycznej rehabilitacji” trzech najwybitniejszych reprezentantów dyfuzjonizmu: Williama H. R. Riversa, G. Elliota Smitha i Williama J. Perry’ego, opierając się na całości ich dorobku obejmującego prawie 100 tekstów, w tym około 20 książek. Dokonuje też wnikliwego przeglądu krytycznych analiz dyfuzjonizmu pióra badaczy historii wiedzy. Przewodnią teza rozprawy jest założenie, iż dyfuzjonizm brytyjski wypracował pełną, dynamiczną, procesualną koncepcję rozwoju społeczno-kulturowego i w związku z tym powinien być postrzegany jako nurt bardziej naukowotwórczy pod względem metodologicznym i analitycznym niż dokonania przedstawicieli szkoły ewolucjonistycznej z tego samego okresu. Oryginalność podejścia autora wyraża się między innymi w wykorzystaniu koncepcji procesualizmu w ujęciu Dorothy Emmet dla celów wnikliwej, szczegółowej analizy interpretacji myśli dyfuzjonistycznej. Publikacja jest adresowana do szerokiego kręgu czytelników zainteresowanych kumulatywnym charakterem rozwoju wiedzy, inspiracjami przedstawicieli minionych pokoleń, które okazują się standardami we współczesnym myśleniu o uprawianiu nauki. Książka jest interesującą lekturą dla antropologów, socjologów i przedstawicieli innych nauk o życiu społecznym i kulturze. [ z recenzji dr. hab. Jacka Schmidta, prof. UAM]
11-08-2017
Predyktory nonkonformizmu pozornego - Ryszarda Ewa Bernacka
okladka_Predyktory nonkonformizmu_BernackaNonkonformizm pozorny w ujęciu kulturowo-społecznym oznacza postawę i zachowanie jednostek o wyselekcjonowanych atrybutach wzbudzających zainteresowanie - takich jak: zszokowanie, prowokacja, skandalizujące społeczne manifestacje i autoprezentacje, ekshibicjonizm fizyczny, psychiczny, społeczny. W niniejszej pracy podjęto się teoretycznego i empirycznego wykazania obecności w aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej pozornego typu nonkonformizmu i stwierdzono, że prawdopodobieństwo jego występowania wzrasta u osób mających specyficzne predyspozycje podmiotowe. Wykazano również perspektywy wykorzystania wiedzy na temat nonkonformizmu pozornego w przestrzeni edukacyjnej. Kwestie te maja znaczenie zarówno w wymiarze rodzinnym, szkolnym, jak i najszerzej - społecznym.
11-08-2017
Gotowość nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych - Wojciech Czerski
okladka_Gotowosc nauczyciel_CzerskiW ostatnich latach z prawdziwą satysfakcją odnotować trzeba wzrost liczby prac dotyczących edukacyjnych konsekwencji rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych, zawłaszcza że rosnącej liczbie publikacji towarzyszy poszerzenie pola badań i refleksji oraz – co istotne – dbałość o ich poziom merytoryczny. […] W tym „modnym” kierunku dociekań mieści się książka Wojciecha Czerskiego. […] Praca powinna okazać się atrakcyjna dla tych pedagogów i nauczycieli, którzy w imię własnych pasji informatycznych czy medialnych, świadomi rosnącej roli technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz ich znaczenia dla kształtu współczesnej edukacji w Polsce, podejmują trud racjonalnego i efektywnego wykorzystania mediów cyfrowych w swej pracy zawodowej dla dobra powierzonych ich pieczy dzieci i młodzieży. [Z recenzji dr. hab. Macieja Tanasia, prof. nadzw. APS i NASK]
11-08-2017
Konteksty cierpienia
okladka_Konteksty cierpienia_TurskaZagadnienia podjęte w monografii mają nie tylko wartość poznawczą poprzez to, że ukazują wielowymiarowość cierpienia, ale mogą być też pomocne w diagnostyce klinicznej i konstruowaniu odpowiedniego wsparcia psychologicznego. […] Treść dotyczy jednego z najbardziej podstawowych – a zarazem najtrudniejszych do zrozumienia – wymiarów ludzkiej egzystencji, jakim jest cierpienie mające różne konteksty i przyczyny. […] Monografia jest efektem współdziałania pracowników naukowo-dydaktycznych i studentów reprezentujących różne ośrodki akademickie w Polsce. [Z recenzji prof. Stanisławy Steuden, KUL]
09-08-2017
Zagadnienia lingwistyki przekładu - Roman Lewicki
okladka_Zagadnienia lingwistyki przekładu_LewickiMonografia Zagadnienia lingwistyki przekładu systematyzuje niektóre spośród podstawowych zagadnień przekładoznawstwa, oferując propozycje spojrzenia na przekład z wyraźnie określonych pozycji lingwistycznych, w ujęciu funkcjonalno-komunikacyjnym. Ukazując lingwistyczne korzenie współczesnego przekładoznawstwa, książka przynosi także propozycje uporządkowania jego aparatu pojęciowego, co oznacza krytyczną rewizję niektórych definicji podstawowych dla przekładoznawstwa terminów wraz z próbą ich zdefiniowania na nowo. Książka prof. dr. hab. R. Lewickiego napisana jest, niezależnie od teoretycznej złożoności, językiem jasnym i precyzyjnym. Autor bardzo dobrze (także z punktu widzenia czytelnika-adepta przekładoznawstwa) prowadzi dyskusję pełną zwrotów do czytelnika, zadając szczegółowe pytania i udzielając na nie klarownych odpowiedzi, niepozbawionych miejscami emocjonalności. [Z recenzji prof. dr hab. Doroty Urbanek]
Nastepne >
Wydawnictwo UMCS - InTegrum CMS
Strona zmodyfikowana: 22-02-2013 przez Aneta Okuń